VR Amsterdam

Virtual Reality: Het gaat verder dan games en entertainment

Wanneer je denkt aan Virtual Reality (VR), dan denk je waarschijnlijk aan games en entertainment. Maar wat als ik je zou vertellen dat VR ook wordt gebruikt voor het trainen van professionele sportteams, het ontwerpen van auto’s en een helicopter of het verminderen van stress en angst bij mensen die lijden aan dementie of Alzheimer? Als een van deze dingen verrassend voor je is, dan ben je zeker niet de enige. In dit blog gaan we verder in op de verrassende mogelijkheden van VR en waarom het in staat is om deze dingen te doen.

Een belangrijk concept van VR is wat ze ‘presence’ noemen, of ook wel aanwezigheid genoemd of wel het gevoel ergens te zijn. Het is niet iets waar we dagelijks over nadenken, maar het is de manier waarop onze hersenen ons vertellen dat een ervaring echt is en dat we niet alleen naar een foto of een boek kijken. En nu komt virtual reality (VR) om de hoek kijken, namelijk VR activeert de motorische cortex in ons zintuiglijke systeem op een manier die vergelijkbaar is met een ervaring in het echte leven. Als buitenstaander die naar een persoon toekijkt die VR ervaart, kun je misschien niet zien dat iemand aanwezigheid ervaart, maar wat je wel kunt zien zijn de fysiologische en emotionele reacties die eruit voortkomen.

Waarom is aanwezigheid belangrijk en hoe kan een mens hier zijn voordelen uithalen? Dat is eigenlijk een zeer interessante vraag die onderzoekers van over de hele wereld en uit verschillende disciplines samenbrengt. Als we aanwezigheid bewerkstelligen in VR, worden onze hersenen eigenlijk nauwkeuriger in het opslaan van herinneringen. Onderzoek van de Universiteit van Maryland toont aan dat het geheugen tot wel 9% nauwkeuriger wordt gecodeerd wanneer er wordt geleerd in VR in vergelijking met het kijken naar een plat scherm. Een studie van VR-startup STRIVR toont zelfs aan dat herinnering en reactietijd met 12% verbeteren. Op het eerste gezicht lijken deze cijfers misschien niet enorm, maar in de juiste situatie kan het verschil betekenen tussen winnen en verliezen, en in extreme omstandigheden kan het verschil betekenen tussen leven en dood.

VR geeft mensen ook een veilige omgeving om dingen te oefenen die anders duur, risicovol of gevaarlijk zouden zijn om te repliceren. Dit kan variëren van het bedienen van zware machines tot het oefenen van levensreddende operaties, tot het gijzelaarsscenario of het trainen van winkelpersoneel. Zo gebruiken professionele sportteams als de NFL, NBA en het Amerikaanse Olympische skiteam VR om te trainen voor competities en automerken als Ford, BMW en Volkswagen om auto’s te ontwerpen. Wist je bijvoorbeeld dat Bell Helicopter zijn nieuwste helicopter model FCX-001eerst in virtual reality heeft ontworpen en getest? Voordeel,10x snelle ontwikkeling tijd. Want normaliter duurt het ontwerpen 5 tot 7 jaar en met vr hebben ze dat gereduceerd naar 6 maanden.

Maar VR gaat verder dan dat. VR kan ook worden gebruikt om stress en angst te verminderen bij mensen die lijden aan dementie of Alzheimer. Het kan zelfs dienen als een alternatief voor morfine, omdat het de hersenen kan afleiden van pijn en ongemak. Dit zijn zeer belangrijke toepassingen die de kwaliteit van leven verbeteren.

Virtual reality, een term die velen van ons inmiddels wel bekend voorkomt, wordt steeds vaker gebruikt in de gezondheidszorg. En dat is geweldig nieuws, want de mogelijkheden van deze technologie zijn werkelijk opwindend.

VR-technologie heeft al bewezen dat het nuttig kan zijn voor een breed scala aan medische toepassingen. Zo wordt het gebruikt voor het trainen van gezondheidswerkers en kan het patiënten helpen bij het beheersen van pijn en angst tijdens medische ingrepen. Maar daar blijft het niet bij.

Vanwege het vermogen van VR om toegang te krijgen tot gerichte hersenactiviteiten, is het een krachtig hulpmiddel voor cognitieve gedragstherapie. Met één op de vijf volwassenen die lijdt aan een geestelijke stoornis, is de impact op individuen en de samenleving als geheel enorm. Hoewel receptgeneesmiddelen een veelvoorkomende oplossing zijn, heeft onderzoek aangetoond dat VR een levensvatbaar alternatief kan zijn. Door middel van exposure therapie, distraction therapy, neurofeedback en andere technieken kunnen virtuele ervaringen worden ontworpen om een ​​verscheidenheid aan psychische aandoeningen aan te pakken.

Hoewel de voortgang in deze gebieden varieert, is het feit dat VR wordt overwogen als een levensvatbare oplossing voor psychische gezondheidsproblemen een belangrijke stap voorwaarts. Het benadrukt hoeveel we nog moeten leren over de menselijke geest en hoe krachtig technologie kan zijn in het ontsluiten van de mysteries ervan.

Het is duidelijk dat VR het potentieel heeft om de gezondheidszorg te transformeren. Het is een gebied om in de gaten te houden, want naarmate we deze technologie blijven ontwikkelen en verfijnen, kunnen we nog meer innovatieve toepassingen verwachten die zowel patiënten als gezondheidswerkers ten goede zullen komen. De toekomst van de gezondheidszorg is rooskleurig en virtual reality zal er zeker een belangrijke rol in spelen.

We kunnen niet wachten om te zien wat voor spannende ontwikkelingen er nog komen op het gebied van virtual reality.

BOEK NU BOEK NU